I stolt samarbete med Jokkmokks marknad

Upplev Lappland och fynda bland fler är 1 000 unika kvalitetsprodukter online.

Jokkmokks marknad är den enskilt viktigaste händelsen för regionen och gör inte bara att de egna invånarna går man ur huse för att delta, utan drar besökare från hela världen. Marknaden har även en unik position som samisk mötesplats och det samiska hantverket, folket och historien sätter sin tydliga prägel på arrangemanget. Man hoppades in i det sista, men i oktober tvingades man ta beslutet att ställa in Jokkmokks marknad för första gången på drygt 400 år. Anledningen är föga förvånande den pågående coronapandemin. Även om det inte blir en fysisk mötesplats i år märks det samiska arvet och Jokkmokkbornas brinnande engagemang för marknaden fortfarande tydligt i den digitala planen. 

– Det här känns så häftigt! Mig veterligen har det här inte gjorts förut – att digitalisera en 400 år gammal marknad. När Jokkmokks kommun tog beslutet om att marknaden skulle bli digital kände vi att nu måste vi kroka arm och hjälpas åt att göra detta till en så bra digital upplevelse som möjligt, säger Johan Wiklund som tillsammans med kommunen initierat den digitala marknaden.

Johan Wiklund är vd för skönhetsföretaget c/o Gerd och har stor erfarenhet av e-handel och digitala plattformar. Familjeföretaget har sin fabrik och sina rötter i Jokkmokk och hemorten ligger honom varmt om hjärtat.

Foto: Swedish Lapland

– Vi ska erbjuda upplevelser och e-handel i världsklass. Det som är signifikant för Swedish Lapland är kvalitet och just nu har vi runt 30 utställare med nästan 1 000 produkter som vi delat in i fyra kategorier – Samisk design, Samiskt hantverk, Made in Swedish Lapland och Designers from Swedish Lapland. 

Så deltar du digitalt i Jokkmokks Marknad

Att skifta en fysisk marknad till ett digitalt projekt har inte varit utan utmaningar. Tiden har varit knapp, i normala fall har man ett år på sig att planera, nu kastade man sig ut i cyberspace med knappa två månader på sig.

– Hur översätter man ett fysiskt evenemang till ett digitalt? Hur återskapar man känslan av myller, smakerna, dofterna, ljudet av snö som knarrar, mötena, intrycken, trängseln, kylan, en varm eld… Det jobbar vi för att skapa på andra sätt med bland annat livesändningar härifrån Jokkmokk både när det gäller marknadshandel och kulturella samtal med intressanta personer, säger Erika Unnes som är projektledare för den digitala marknaden.

Foto: Akenberg, Arctic Design House, Love from Lapland

Mötet mellan utställare och besökare har traditionellt varit en mycket viktig och uppskattad del av marknaden. Den har man tagit fasta på även i den digitala versionen. Var 40:de minut kommer det att startas en ny livesändning med liveshopping och de digitala besökarna kan chatta med designern eller utställaren i realtid. Totalt kommer det att finnas över 100 upplevelser och unika marknadserbjudanden på årets program. Missar man en livesändning kan man streama den fram till och med söndagen den 7 februari kl 23.59. 

En marknad med gamla anor och traditioner

Jokkmokks marknad är en anrik tilldragelse med en lång och intressant historia. Birgitta Nilsson på Jokkmokks kommun har arbetat med marknaden i över 30 år och under det senaste decenniet kallas hon rätt och slätt ”marknadsgeneralen”.

– Jokkmokk blev utsedd till marknadsplats av kung Karl IX. Han ville ta kontroll över handeln i de norra delarna av riket och dessutom skaffa sig en möjlighet att dra in skatt. Han var tämligen förtjust i att kriga och såg marknaderna som ett effektivt sätt att finansiera detta. Beslutet att Jokkmokk skulle bli en så kallad stadfäst marknadsplats togs 1602 och den första marknaden hölls 1606. Det mesta tyder på att Jokkmokk varit en naturlig mötes- och handelsplats för samer och handelsresande långt innan kungen tog det här beslutet, säger Birgitta Nilsson


Foto: Ludvig Wästfelt

Jokkmokks marknad arrangeras traditionsenligt i smällkallaste vintern, med start den första torsdagen i februari varje år. Det kan vara riktigt kallt, nedemot minus 30 grader men det är ingen slump att den äger rum vid just den här tidpunkten på året, det var enklare att färdas på vintern då snön och isarna låg tjocka. 

Hela Jokkmokk lever upp

Marknaden är inte bara unik på grund av sin ålder, utan även till sin karaktär. Den är hela Jokkmokks hjärteprojekt och samhällets knappt 3 000 invånare är alla på ett eller annat sätt involverade i evenemanget. Förra året slog man rekord med närmare 52 000 besökare. Kommunen bistår normalt med logistik och det praktiska kring marknaden – den ser till att snön är bortskottad, elen dragen, tillstånden på plats och programbladet upptryckt. Därtill kommer alla företagare och andra aktörer som fyller marknaden med innehåll som föreläsningar, konserter, hundspann, skidturer, älgsafari och andra aktiviteter. Alla är med.

– Om man inte arbetar direkt med marknaden har man ändå fullt upp, antingen hyr man ut sitt hus eftersom det är ont om logi eller så har man huset fullt med tillresta gäster. I varje hem står en köttsoppa med klimp på spisen, det hör till. Den kan man sleva i sig snabbt mellan varven när det är fullt ös med marknaden till långt in på nätterna. Av köttsoppa blir man varm och får mycket energi, säger Birgitta Nilsson.

Previous
Next

Jokkmokks marknad är känd över hela världen och varje år kommer besökare från jordens alla hörn. I år finns potential att öka den skaran ännu mer eftersom det inte finns några fysiska begränsningar i att delta. Till skillnad från hur det ser ut för de flesta andra marknader har Jokkmokks bara ökat antalet besökare de senaste åren. I fjol slog man rekord med 51 670 personer. Johan Wiklund är hoppfull inför årets möjligheter.

Vill slå rekord 

– Vi vill ju åtminstone upp till förra årets nivåer och det ser lovande ut, vi har över 40 000 intressenter just. Marknaden kommer även att finnas på engelska. Vi vet redan att intresset är stort i Asien, särskilt i Japan, men även i övriga Europa och i USA. Jag hoppas ju att vi kan få ihop en miljon besökare!

– Fördelarna i år är att alla som vill och har en dator och en uppkoppling kan vara med, oavsett var i världen man är. Jag tror inte att den digitala marknaden kan ersätta den fysiska i framtiden, men den kan komplettera. Det finns potential i att utveckla nya produkter, att sprida våra unika kunskaper och att skapa nytt intresse för att komma hit. När coronapandemin är över tror jag att det finns ett sug att träffas, mötas och att komma tillbaka, säger Erika Unnes.

Så besöker du Jokkmokks digitala marknad
När: 3–7 februari 2021
Var: jokkmokksmarknad.se
Pris: gratis

Här hittar du reportage, artiklar och reseguider till de bästa restaurangerna, skönaste hotellen, roligaste aktiviteterna, snyggaste butikerna och mysigaste caféerna.

Joyvoy står för Joyful Voyages och det är precis det vi önskar dig.

© JOYVOY 2024