I stolt samarbete med C/O Gerd!

Syskonen från Norrbotten ritar om skönhetskartan

Med naturen och nyfikenheten som drivkraft. Historien om det ekologiska skönhetsmärket C/O Gerd börjar i Jokkmokk. Med djupa rötter i den norrbottniska orten har Johan och Anna-Lena skapat en lokal framgångssaga som tack vare hårt arbete och digitalisering sprider sig över världen.

Johan och Anna-Lena från Jokkmokk är två syskon som är uppvuxna med naturen som ett givet inslag i livet och vardagen. Det naturen har att ge, de vårdar man och tar till vara på. Maten i hemmet lagades från grunden och ingen köpelimpa hamnade på bordet. Mamma Gerd visste vilka växter som skulle användas i såväl matlagningen som i hemmaapoteket och att man använde sig av det som jorden kunde ge lokalt var givet – inte en trend. 

Syskonen växte upp och skapade sina separata liv, om än i liknande världar. Anna-Lena utbildade sig till medicinsk fotvårdsterapeut, klassisk massör och hudterapeut, men nyfikenheten ledde även till universitetsstudier i museologi och etnologi. Hon arbetade under några lärorika år på Länsstyrelsen och på Áttje, det svenska fjäll- och samemuseet i Jokkmokk. Men längtan efter att ta hand om andra människor drev henne att satsa på egenföretagandet och hon öppnade salong och dagspa.

– Jag drivs av nyfikenhet, det är min passion i livet, det kommer från farmor, så länge man är nyfiken som människa drivs man framåt, säger Anna-Lena.

Det norrbottniska arvet märks tydligt i c/o Gerds filosofi.

Johan utbildade sig till frisör och make up-artist, men bestämde sig en dag för att sätta sig på tåget till Stockholm för att studera juridik. Men juridikkarriären fick snart konkurrens, genom en rad slumpartade händelser blev han erbjuden en tjänst som ansvarig för spa-avdelningen på Stockholms finaste hotell, Grand Hôtel, och han tackade ja. 

– Jag fick ju nypa mig i armen. Sommaren innan satt jag på en bergskam som fåraherde, nu var jag mitt i Stockholms centrum för lyx och skönhetsvård, säger Johan.

Men så ville livet annorlunda igen. Året var 2001 och det vankades 100-årsjubileum för Nobelfesten. Staden rustade för Nobelfirande med pompa och ståt och plötsligt hade den person som ansvarade för Nobelfestligheternas styling hoppat av mitt i brinnande arrangemang och Johan fick frågan om han kunde tänka sig att axla rollen. Han antog utmaningen och genomförde projektet med den äran. Det ena gav det andra och plötsligt haglade förfrågningarna över Johan om att styla, försköna och arrangera andra evenemang. Nu låg inte bara ansvar för vacker yta på hans bord utan han anordnade alltifrån lokaler till catering, underhållning och event som helhet. Dygnets timmar räckte inte till och han fick tacka för den tid som varit på Grand Hôtel och sa upp sig för att starta produktionsbolag.

c/o Gerds produkter är snälla mot djur, natur och människa.

Samtidigt började Anna-Lena intressera sig alltmer för vad skönhetsprodukterna som hon använde sig av på sin salong innehöll och insåg med ökat intresse och kunskap att vissa av dem innehåll ämnen som inte alls är bra för hud och kropp – utan tvärtom rent av skadliga. 

– Det som verkligen väckte mig var en händelse efter en kurs för hudterapeuter i Stockholm. Jag kom hem därifrån med ett nytt hudvårdsmärke och dagen efter att jag radat upp dem på hyllorna uteblev dagens andra kund. Jag satte mig då med en kaffekopp och började läsa på innehållsförteckningen på en av produkterna och upptäcker ett ämne som heter rhoca-gil. Jag var inte så insatt i kemiska ämnen på den tiden, men det ämnet hade jag hört talas om, säger Anna-Lena.

Rhoca-gil det var ämnet som användes vid det skandalomsusade tunnelbygget i Hallandsåsen och som läckte ut och förgiftade grundvattnet. Det är ett rent cancerogent ämne som kan orsaka nervskador.

– Jag blev alldeles kall, de här produkterna kunde jag inte stå för. Jag ringde upp företaget och sa ”jag kan inte se mina kunder i ögonen och sälja det här” och skickade tillbaka alltihop till Stockholm. Det blev startskottet för mitt intresse för vad skönhetsprodukter verkligen innehåller.

Hon mindes mamma Gerd och hennes kunskap om naturliga ämnen och hur de olika växternas helt naturliga egenskaper kan råda bot på otaliga åkommor. En idé började ta form.

Johan Wiklund, mamma Gerd Wiklund och Anna-Lena Wiklund Rappert.

Johan levde samtidigt ett kringflackande liv späckat med resor och produktioner och insåg att det inte var en hållbar livsstil i längden. Syskonen började prata – tänk om man kunde slå sig ihop och göra något bra tillsammans och skapa något av det arv de fått med sig i modersmjölken. Tänk om de kunde producera ett helt ekologisk skönhetsmärke som inte innehåller några plaster, gifter eller skadliga ämnen. En företagsidé som de kunde leva rakryggat med livet ut, där allt ska vara ärligt och riktigt i alla led började ta form. De tog en fika och skrev en affärsplan samma dag – och det är den de jobbar efter än i dag. 

2008 satte de sina planer i verket och namnet på företaget var givet – c/o Gerd, en hyllning till mamma och hennes arv. Flera år av hårt arbete följde. För varje insikt föddes följdfrågor och de insåg att de behövde skaffa sig kunskaper om saker de aldrig kunnat drömma om att lära sig.

– Jag har aldrig varit så fattig i hela mitt liv som under de här åren. Men de var nödvändiga, oändligt roliga och lärorika, säger Johan.

Det naturen har att ge, det vårdar man. Det är sen gammalt.

Johan och Anna-Lena utbildade sig inom kemi för att få full förståelse för hur produkterna skulle kunna tillverkas på bästa sätt. Sen kom frågan om produktion – var och hur skulle den ske? Svaret blev givetvis – lokalt och från rötterna: Fabriken skulle öppnas i Jokkmokk. 

– Det är fantastiskt att jobba på små orter, vi fick hjälp av många människor i Jokkmokk, även av kommunen, näringslivsutvecklingsorganisationen Strukturum och Jokkmokks Sparbank i Nord. Jokkmokk har så mycket kreativ energi och det finns en enorm känsla av skapande på denna lilla plats, säger Anna-Lena.

De aktiva substanserna som produkterna innehåller kommer från fröoljor som utvunnits av blåbär, hjortron och lingon, ämnen som ska utvinnas på ett korrekt sätt.

– Jag hade väl aldrig anat att jag skulle lära mig om produktionsled och fabriksstruktur, men så var det tvunget att bli och nu är det nödvändig och tacksam kunskap att ha för att kunna överblicka helheten. Vi ska hålla vårt ekologiska och hållbara tänk i alla led, inte bara i produkternas innehåll, utan i hela produktionen, säger Johan.

2012 stod företaget äntligen på egna ben och sedan dess har syskonen drivit och utvecklat C/O Gerd.

C/O Gerd var tidigare med att digitalisera hela sin verksamhet.

Varje bransch har sin granskare och för skönhetsindustrin heter instansen Läkemedelsverket. Att produktionen skulle gå rätt till var självklart och syskonen var noga med hygienen i fabriken och att föra en fullständig dokumentation av alla råvaror. Så en dag kom samtalet de trots allt fasat för – Läkemedelsverket annonserade att de med kort varsel skulle komma på inspektion i fabriken. 

– De sa att de aldrig hade varit i en så ren fabrik. Vi fick inte en anmärkning över huvud taget. Det är vi väldigt stolta över, säger Anna-Lena.

De såg snabbt fördelarna med att modern teknik och blev bland de första företagen i Norrbotten att fullständigt digitalisera sin verksamhet. Fabriken i Jokkmokk sysselsätter ett dussintal personer och produktionen värnar om natur, djur och människa i alla led. Fabriken och butiken har även hjälpt till att sätta Jokkmokk på kartan och har blivit en destination i sig som turister gärna besöker, inte minst under Jokkmokks vintermarknad då köerna ringlar långa på Hantverkargatan. När coronapandemin satte stopp för Jokkmokks fysiska marknad i februari 2021 erbjöd sig syskonen att låna ut sin plattform till kommunen och tillsammans lyckades de arrangera Jokkmokks marknad digitalt. Satsningen blev en succé och många av utställarna sålde mer än vad de gjort ordinarie år och nådde kunder som annars inte hade haft möjlighet att delta.

Till en början sålde C/O Gerd mest till salonger, butiker, hotell, spa-anläggningar och lyxkryssningsfartyg, men nu ökar efterfrågan bland vanliga konsumenter. Medvetenheten om den egna hälsan och intresset för ekologisk hudvård ökar och fler och fler privatpersoner har börjat ifrågasätta vad produkterna i badrumsskåpet egentligen innehåller. I dag är C/O Gerd det tredje största ekologiska hudvårdsmärket som produceras i Sverige. Och allt började med en kunnig mamma och två visionära syskon i Jokkmokk.

Passa på att prova C/O Gerds deodoranter till nedsatt pris

Passa på! 
C/O Gerd är ständigt på jakt efter att förbättra sitt hållbarhetsarbete och i höst kommer de att byta till en ännu bättre och mer miljövänlig förpackning till sina deodoranter. För att inte en massa förpackningar och fina produkter ska gå till spillo säljer de nu ut innevarande lager till rabatterat pris – 139 kronor (ordinarie pris 199 kronor). Om du inte redan är en frälst användare – passa på att testa! Erbjudandet gäller till 15 augusti 2021 eller så långt lagret räcker.

Dela artikeln
Läs mer
Här hittar du reportage, artiklar och reseguider till de bästa restaurangerna, skönaste hotellen, roligaste aktiviteterna, snyggaste butikerna och mysigaste caféerna.

Joyvoy står för Joyful Voyages och det är precis det vi önskar dig.

© JOYVOY 2024