- Hotell
Crafted Collection samlar livsstilshotell i Skandinavien
Nu kommer Crafted Collection till Sverige och ambitionen är att samla den nya generationens livsstilshotell under ett och samma paraply.
- Publicerad 15/02/2022
- Text: Hanna Claar
– Målet med Crafted Collection är att skapa den ledande kollektionen av lifestyle-hotell i Skandinavien. Nu kan vi erbjuda hotellägare att ingå i en grupp av hotell där kreativitet, unika upplevelser och personlig service står i fokus. Trenden där hotellgästerna söker efter upplevelser och där hotellet blir destinationen fortsätter att öka och med Crafted kan vi erbjuda detta, säger Johan Michelson, vd BWH Hotel Group Skandinavien.
Crafted Collection lanserades som varumärke av WorldHotels under förra året. Ett koncept, tema eller en historia som ligger till grund för hotellets idé är den gemensamma nämnaren för varumärket Crafted Collection och här möts gästerna av genomtänkta inslag av vacker arkitektur, modern design, historia och konst.
The Vault Hotel i Helsingborg som vilar på ett stort bankvalv och bjuder in till en vacker, pampig byggnad med en spännande bankhistoria och atmosfär som omger hotellet och dess rum, är ett exempel på just det.
– När nu WorldHotels kraftsamlar för att skapa en kollektion av boutique- och lifestylehotel med högklassig profil av unika platser, design och lokala storys, känner vi att The Vault Hotel passar väl in. Vi är säkra på att det kommer generera både synergier och nya samarbeten mellan hotellen som har liknande beskrivning och ambition i hela Skandinavien, säger Kjell Jakobsson, ägare av RoomRepublic gruppen och The Vault Hotel Helsingborg.
NOFO Hotel, Hotel Frantz, Hotel Ruth, Hotel Kung Carl och The Winery Hotel är ytterligare några unika koncept i Crafted Collection. Det sistnämnda utmärker sig lite extra, med sin egen vinproduktion.
– Crafted, det vill säga hantverk, genomsyrar allt vi gör på The Winery Hotel. Från vårt hjärta -vineriet – där vi framställer vin från druva till flaska, till köket där smakerna komponeras i perfekt harmoni till vinernas karaktär. Hantverket följer oss även in i inredningsdetaljerna och det familjära välkomnandet från våra vingårdsarbetare. Allt det som tillsammans skapar den atmosfär som får våra gäster att trivas, njuta och återkomma, gång på gång, säger Sarah Djerf, Marketing Manager på The Winery Hotel.